Grondrechten cliëntenraad
Een cliëntenraad heeft de volgende grondrechten:
- recht op informatie;
- recht op overleg;
- recht om te adviseren;
- recht van enquête;
- bindende voordracht bestuurslid.
De cliëntenraad heeft informatie nodig om mee te kunnen praten over het beleid van de instelling. De zorgaanbieder moet de cliëntenraad alle informatie geven die deze voor zijn taak nodig heeft.
Cliëntenraad en recht op overleg
De cliëntenraad overlegt regelmatig met de directie over het beleid van de instelling. Hoe ze dat doen regelen de zorgaanbieder en de cliëntenraad in een samenwerkingsovereenkomst. Die overeenkomst vult de Wmcz aan.
Cliëntenraad en recht om te adviseren
De cliëntenraad mag altijd een advies uitbrengen aan de directie van de instelling, gevraagd en ongevraagd. Dit is het adviesrecht. Over bepaalde in de wet vastgelegde onderwerpen moet de zorgaanbieder de cliëntenraad altijd raadplegen. Daarvoor gelden speciale bevoegdheden. Dat is het (verzwaard) adviesrecht. De wet geeft aan wanneer deze rechten gelden en hoe ze moeten worden toegepast.
Cliëntenraad en recht van enquête
Vindt de cliëntenraad dat er sprake is van wanbeleid, dan kan ze de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam vragen om dit nader te onderzoeken. Dit recht is opgenomen in artikel 6.2 van het Uitvoeringsbesluit Wet toelating zorginstellingen (WTZi). De Ondernemingskamer beslist of ze een onderzoek instelt.
Invloed op samenstelling bestuur
De cliëntenraad kan invloed uitoefenen op de samenstelling van het bestuur of de Raad van Toezicht. De cliëntenraad mag ten minste 1 persoon voordragen ter benoeming als lid van de Raad van Toezicht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten